söndag 20 april 2014

Key lime paj

Visade sambon ett recept på Key lime paj och han blev eld och lågor eftersom han mindes hur god den var när han åt den i USA. Eftersom jag själv tycker mycket om citronpaj så var det ett måste att testa den. 
Eftersom alla ingredienser skall vägas så förberedde jag dem innan så var det bara att röra ihop sen.

Ca 8 - 10 port 
Form om ca 23 cm
Ugnen på 200 grader 

200 gr digestivkexs som körs till smulor i matberedaren
100 gr smält smör
45 gr socker

Rör ihop till en deg som du trycker ut i formen och ca 1 cm upp på kanten och sen gräddar i 10 min. Låt den svalna något. Sänk ugnen till 175 grader. 

80 gr äggulor ca 4-5 ägg ev fler om de är små
400 gr sötad kondenserad mjölk
Zest från 3 lime
1 dl pressad lime ca 5 st

Vispa äggulorna i minst 4 min till luftigt skum. Fortsätt vispa och häll i den kondenserade mjölken sen zesten och sist lime juicen. Häll smeten över pajbottnen och grädda i ugnen 15 min. 

Låt pajen svalna helt. 

120 gr äggvita ca 4 st
90 gr socker 

Vispa äggvitorna till hårt skum och häll sedan i sockret lite i taget under fortsatt vispning tills du fått en blank marängsmet där du inte känner några sockerkorn.



Bred över marängsmeten på pajen och grädda i 30 min i 150 grader.
Låt pajen svalna i kyl över natten ! 

Bettan 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar