söndag 9 mars 2014

Vildsvinsytterfile m rotgrönsaker

För några veckor sedan så var jag på Lilla saluhallen och när jag handlat mina inköp frågade jag om han hade något annat roligt. Gillar ju att testa nytt och han svarade att han precis styckat klart ett vildsvin så sagt och gjort jag klev ut med en ytterfilé från vildsvin! Häromdagen så skulle två goda vänner komma över på middag innan vi skulle på musikal så då kom filen väl till pass.

4 port

Ca 600-700 gr vildsvins ytterfilé
Vitpeppar
Ca 1,5 msk färsk Rosmarin
Smör
Salt

1/2 Palsternacka
2 Morötter
Ca 400 gr Små delikatess potatisar
Färsk timjan
Flingsalt
Svartpeppar
Olja

1/2 litet Blomkålshuvud
1 dl grädde
1/2 dl parmesan riven
1 msk smör

Jag gjorde en god rödvinssås (se recept innan) som jag smaksatte med 1,5 msk vinbärsgelé. Fonden var viltfond denna gången för att förstärka viltsmaken på middagen.

Filen kryddade jag med peppar och salt samt hackade den färska rosmarinen och masserade in kryddorna i köttet. Sedan brynte jag köttbiten i lite smör. Rotgrönsakerna skalade jag men jag lät skalet på potatisen vara kvar. Delade i mindre bitar och lade allt i en bunke och ringlade över olja lite flingsalt samt lite svartpeppar och smulade över den färska timjanen och rörde runt så alla bitar fick på sig godsakerna.


Lade ett bakplåtspapper på en ugnsform och lade på köttbiten och grönsakerna runt om. I med termometern och sedan in i ugnen på 175 grader. När köttet var 60 grader tog jag ut köttbiten och lade den i folie för att vila och ställde tillbaka grönsakerna i ugnen ca 10 min till.

Jag kokade blomkålen tills den mjuknat och hällde av vattnet. Jag blandade i grädden och körde allt med mixer staven till en slät kräm. Rörde i en msk smör och parmesanen.


Sen var det bara att skära upp köttet och servera!

Bettan.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar