lördag 1 mars 2014

Torskrygg med vitvinsås och blomkålspuré

Just nu i januari-februari så är torsken som bäst för det är nu som skreien finns. Att göra torskrygg är perfekt timing.

2 personer
400 gr torskrygg med skinn
havssalt
olja

1/2 blomkålshuvud
1/2 dl grädde
2 msk crème fraiche
salt och peppar

1 finhackad schalottenlök
1 msk smör
2,5 dl fiskbuljong
1,5 dl vitt vin
1,25 dl grädde
1 msk brynt smör

vitpeppar ev salt


Fräs den finhackade löken i lite smör. Häll på fiskbuljongen och det vita vinet och låt det hela koka ned till knappt hälften. Häll i grädden och koka ihop det hela igen tills det tjocknar. Om du vill ha väldigt tjock sås så måste du reda av den. Smaka av med peppar och salt. Tips är att alltid använda torrt vitt vin när du gör vinsås. Jag bryner gärna smör för att få fram nötigheten och jag har ibland detta stående färdigt hemma. Tips är att göra en lite större laddning och spara och använda som smaksättare. I vinsåsen så använde jag någon matsked bara.

Koka blomkålshuvudet i ca 15 min så det blir mjukt. Häll i grädde och crème fraiche och kör med mixerstaven tills det blir en slät pure. Salta och peppra efter smak.

Dela torskbiten i två portionsbitar. Salta på köttsidan och låt de ligga i 20 min. Torka ev av saltet om det är för mkt innan du skall steka dem. Värm oljan och lägg i dem med skinn sidan nedåt. Låt värmen vara på medelvärme och stek tills inner temperaturen är ca 55-58 grader.


Jag serverar detta gärna med haricovert eller sparris.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar